Sociale & psychologische veiligheid

Wat is sociale en psychologische veiligheid op het werk?

Sociale veiligheid en psychologische veiligheid worden vaak met elkaar verward. Toch zijn het twee verschillende aspecten van een veilige werkomgeving.

Wat is sociale veiligheid?

9

Sociale veiligheid op de werkvloer betekent dat je als organisatie de juiste structuren, systemen en procedures hebt ingericht. Denk aan:

  • Actueel beleid en heldere regelingen
  • Een goed functionerend meldpunt of meldloket
  • Een benoemde, toegankelijke vertrouwenspersoon
  • Bekendheid onder medewerkers over hoe en waar zij terecht kunnen

Sociale veiligheid vormt de basis voor een veilige werkomgeving, maar garandeert nog niet dat medewerkers zich ook echt veilig vóelen. Je zou sociale veiligheid de infrastructuur van een veilige werkomgeving kunnen noemen.

Wat is psychologische veiligheid?

Psychologische veiligheid gaat over het gevoel van veiligheid in teams om zich uit te spreken, fouten toe te geven en ideeën te delen zonder angst voor negatieve gevolgen. Het draait om vertrouwen en openheid.

Voorbeelden van psychologische veiligheid:

  • Een medewerker durft een afwijkende mening te geven
  • Iemand stelt een kritische vraag aan een leidinggevende
  • Fouten worden besproken zonder schuldgevoel

Sociale Veiligheid regel je op organisatieniveau. Psychologische veiligheid creëer je binnen de teams. Psychologische veiligheid kan dus binnen je organisatie per team verschillend zijn.

Hoe versterk je sociale én psychologische veiligheid op het werk?

Je kunt sociale veiligheid versterken door ervoor te zorgen dat:

  • het beleid en regelingen actueel zijn,
  • er een meldloket is ingericht,
  • een vertrouwenspersoon is benoemd,
  • zorgen dat medewerkers bekend zijn met de regelingen, het meldloket én de vertrouwenspersoon.

Je kunt psychologische veiligheid versterken door:

  • medewerkers en vooral leidinggevenden te trainen in het versterken van psychologische veiligheid,
  • meten hoe veilig medewerkers zich voelen binnen teams,
  • Voer op basis van de onderzoeksdata acties uit, bijvoorbeeld door:
    • effect voorbeeldgedrag vergroten,
    • leren om fouten te bespreken en te waarderen,
    • oefenen in kwetsbaarheid,
    • variatie in overlegstructuren en werkvormen.

Hoe helpt de VertrouwensAcademie?

De VertrouwensAcademie ondersteunt organisaties bij het versterken van de sociale én psychologische veiligheid. We stemmen onze aanpak af op de fase waarin jouw organisatie zich bevindt.

Je kunt bij ons kiezen:

  • Coachende begeleiding: zelf aan de slag met onze expertise als ondersteuning
  • Uitbesteding waar mogelijk: wij voeren uit, jullie behouden de regie

Let op: psychologische veiligheid vereist altijd betrokkenheid van het eigen leiderschap. Volledige uitbesteding is daarom niet mogelijk.

Heb je een vraag over sociale of psychologische veiligheid of wil je kennismaken?

Neem gerust contact met ons op.
Wij denken graag met je mee over wat het beste past bij jouw organisatie.

Inspiratie

Ervaringen van onze relaties

In de advisering van NS op het gebied van de inrichting van omgangsvormen en …
Lees meer…

Christel de Vries | LinkedIn

adviseur integriteit Nederlandse Spoorwegen

Cora is een zeer prettige en kundige gesprekspartner. Ze weet op een goede manier…
Lees meer…

Marije Hartgers | LinkedIn

senior adviseur Mens & Organisatie

Cora is open in het delen van kennis en ervaring en heeft een heldere visie op het vertrouwenswerk, …
Lees meer…

Emöke Halászi | LinkedIn

trainer, coach, extern vertrouwenspersoon